דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת השבוע פרשת תולדות הקשר בין מכירת הבכורה של עשיו ליעקב לכהונה לנזיד עדשים ומג'דרה 

מאת    [ 04/11/2010 ]

מילים במאמר: 598   [ נצפה 2688 פעמים ]

 

פרשת השבוע פרשת תולדות מה הקשר בין מכירת הבכורה של עשיו ליעקב

לבין כהונה, נזיד עדשים ומג'דרה ?

 

ויאמר יעקב, השבעה לי כיום, וישבע, לו; וימכר את-בכרתו, ליעקב.  לד ויעקב נתן לעשו, לחם ונזיד עדשים, ויאכל וישת, ויקם וילך; ויבז (בראשית פרק כה כ"ט - לד)

 

על פי רש"י נזיד הוא תבשיל. אור החיים מפרש, כי יעקב שראה שיצחק אוהב את עשיו, שהביא לפניו מאכלים, רצה אף הוא לבשל לו ובכך לקרב אותו אליו ועל כן בישל נזיד אדום. ומהו אותו נזיד אדום? הרמב"ן כותב, שזהו תבשיל ששמים בו דברים אדומים, ורש"י כותב כי היה זה תבשיל של עדשים אדומות. רש"י מוסיף כי מכירת הבכורה התרחשה ביום פטירתו של אברהם אבינו ונהגו לאכול עדשים בסעודת ההבראה וזאת בשל צורתה של העדשה הנראית כגלגל דבר המדמה את גלגל החיים. עקב מות אברהם התעצם הויכוח בין יעקב ועשיו על הבכורה. מאחר ואברהם היה כהן לקב"ה שהכהונה הועברה אליו ממלכיצדק מלך שלם, ובשל הנוהג כי הכהונה ניתנת לבכור רבו ביניהם. יעקב אבינו חש כי עשיו אינו ראוי לכהונה בשל מעשיו הרעים ורצה למנוע את הכהונה ממנו. על פי המפרשים במהלך הויכוח שאל עשיו, מה כוללת עבודת הכהן? אמרו לו, כי עבודה זו כוללת עבודות שבהן סיכון חיים. שאין להקריב קורבנות במצב שכרות  והכניסה לקודש הקודשים מסוכנת ומותרת רק ביום כיפור לכהן הגדול. אמר להם: איני רוצה עבודה כזו. אני עוסק בעבודת הציד בשדה, שבה אני מסתכן בכל יום. איני יודע אם אאריך ימים ואוכל לרשת את יצחק אבי. עדיף לי למכור את הבכורה ליעקב ולפחות לזכות בטובת הנאה  רגעית כאכילת הנזיד האדום. ועל כך נכתב שביזה את הבכורה. שמכר אותה תמורת דבר יום יומי כנזיד עדשים.  

      

העדשה שייכת למשפחת הקטניות ולצמח העדשים יש תרמילים המכילים את הזרעים. עדשים נמצא במספר צבעים. שחורות, כתומות או אדומות, ירוקות או חומות. תחולת החלבון, השומן והפחמימות שבהן הופכת אותן למרכיב חשוב במטבח הצמחוני. את העדשים החל האדם לאכול בתקופות קדומות והחל לבשלם, מאז גילה את האש, בתוך עור של בעלי חיים. העדשים היו מרכיב מזון חשוב אצל העברים והמצרים ונמצאו לכך עדויות ארכיאולוגיות. גם אצל היוונים והרומאים נעשה שימוש בעדשים ובספרי בישול רומאיים מוזכרים העדשים. בספרים מהמאה ה-14 מוזכרים סוגי תבשילים שונים המכילים עדשים ומבושלים בצורת נזיד. נזיד הוא תבשיל בו שמים את כל מוצרי המזון, כבשר או עוף, ירקות וקטניות ביחד עם הנוזלים ומבשלים אותו על אש פתוחה.  את העדשים בניגוד לשאר הקטניות אין צורך להשרות לילה קודם במים לשם ריכוך וככל שהן טריות יותר זמן הבישול שלהן מתקצר. מן העדשים מכינים מרקים, נזידים, סלטים ואף קציצות. את העדשים ניתן לערבב עם אורז לתבשיל הנקרא מג'דרה. לכל עם יש את הנזיד המיוחד לו, החמין שלנו הוא סוג של נזיד. גם הגולש ההונגרי הוא התפתחות של נזיד שנעשה בתקופות מוקדמות יותר. בשנים האחרונות ישנה  צורת בישול של נזיד שמקורה בדרום אפריקה ונעשתה מקובלת על חובבי הבישול בטבע והיא "הפויקה"  על שם הסיר שבו הנזיד מתבשל. 

 

מג'דרה - אורז עם עדשים

מצרכים:

1 בצל גדול חתוך לרצועות

1 כוס אורז לבן ארוך

1 כוס עדשים חומות

חצי כפית אבקת מרק עוף

3/4 כפית  מלח

קורט פלפל שחור טחון

4 כפות שמן

אופן ההכנה:

מבשלים בסיר את העדשים ב - 4 כוסות מים ללא מלח. מטגנים את הבצל בשמן  עד שהבצל משחים. מערבבים עם האורז את המלח, אבקת המרק והפלפל כאשר העדשים רכים, מסננים אותם ומשאירים 2  כוסות מנוזל הבישול החם בצד. שמים בסיר נוסף את הבצל עם השמן שטיגנו אותו ומחממים. לאחר מכן מוסיפים את העדשים ומערבבים. מוסיפים את האורז המתובל   ומערבבים. מוסיפים את נוזל הבישול שהשארנו חם, מכסים ומבשלים על אש קטנה כ 25 דקות

 

קובי ערמון ? שף אישי,בעל עסק  הנקרא אישישף, קובי הוא שף פרטי, בוגר תדמור,בעל טור אישי בנושא אוכל באתר מורשת, מנהל את הפורום הכל על אוכל כשר.   
מבשל אירועי מזנון עד 50 איש חלבי ובשרי , מבשל בבית הלקוח אוכל ביתי , עורך סדנאות קבוצתיות ופרטיות, ומתמחה בסדנאות לגברים.

כתובת האתר שלי : http://www.kobi-chef.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב